Ambreiajul – Informatii, sfaturi si recomandari

Majoritatea soferilor din Romania sunt familiarizati cu ambreiajul deoarece este un sistem integral in masina pe care o conduc, deoarece aproape toate masinile din Romania sunt echipate cu transmisie manuala si sunt echipate cu acest mecanism. Cunostintele despre ambreiaj nu sunt insa suficiente pentru a depasi orice probleme care pot aparea la un moment dat pe sosea, in trafic. Din acest motiv, toti soferii isi pot completa cunostintele tehnice in acest domeniu.

In articolul urmator, veti afla care este definitia unui ambreiaj, cateva informatii utile despre rolul si componentele acestei piese auto, precum si cauzele si simptomele defectiunii sale si veti primi sfaturi de la experti legate de interesante. subiecte din domeniul auto.

Ambreiaj – informatii utile

Proprietarii trebuie sa aiba cunostinte tehnice despre functionarea corecta a sistemelor cu care sunt echipati, nu doar sa conduca, abia atunci isi pot da seama ca in viitor, daca va exista o defectiune timpurie, vor fi mai usor de reparat si la un cost mai mic.
 

Ce este un ambreiaj?

Ambreiajul este componenta care se afla intre motor si transmisie si este conceput pentru a imparti puterea pe care motorul o transmite rotilor atunci cand este nevoie. Principiul din spatele modului de functionare a unui ambreiaj este frecarea dintre doua suprafete, care pot fi sau nu in contact direct.
 
Cand puterea este transferata de la motor la transmisie, partea de frecare a ambreiajului intra in contact. Daca doriti sa intrerupeti transferul, piesele se vor indeparta unele de altele.
 

janta.ro

Care este functia ambreiajului?

Ambreiajul are mai multe functii cu care fiecare sofer trebuie sa fie familiarizat pentru a putea avea o aventura placuta la volanul masinii sale, indiferent de ruta pe care o alege:
 
Odata pornit, motorul continua sa se invarta, dar uneori rotile trebuie sa fie stationare. Prin urmare, trebuie sa existe un dispozitiv care sa intrerupa transmiterea puterii de la motor la transmisie si roti. Ambreiajul isi asuma cu succes acest rol, ajutand la oprirea masinii fara a opri motorul;
 
O alta functie a ambreiajului este aceea de a evita uzura masinii, transferand treptat puterea transmisiei, suprimand astfel socul transmis de la motor catre componentele transmisiei;
 
In cele din urma, al treilea rol este de a facilita schimbarea vitezelor prin intreruperea transmiterii miscarii de rotatie a motorului catre transmisie.
 

Componentele ambreiajului

Ambreiajul nu este o singura componenta, ci un ansamblu format din urmatoarele cinci parti de baza:
  • Volanta poate fi cu o singura masa sau cu masa dubla;
  • Placa de presiune;
  • Disc de ambreiaj;
  • Rulment de presiune;
  • Furca de debriere.

Aceste cinci componente de baza formeaza la randul lor un ansamblu destul de simplu care asigura decuplarea sau cuplarea motorului de transmisie in urmatoarele moduri:
 
  • Discul de ambreiaj dintre volanta motorului si placa de presiune este presata de un arc puternic pentru a asigura contactul strans pe trei laturi si transmite puterea prin frecare;
  • Cand pedala de ambreiaj este apasata, rulmentul axial impinge placa de presiune, permitand placii de ambreiaj sa se roteasca liber.
 

Defectiunile ambreiajului

Ambreiajul este un ansamblu de piese care se uzeaza in timp, dar primeste si socuri puternice, asa ca este obligat sa se defecteze la un moment dat. De obicei, ele apar dupa aproximativ 75.000 de kilometri. Kilometrii pot varia foarte mult, in functie de stilul de condus si de anumite greseli frecvente, care pot uza piesele prematur si pot provoca daune automat.
 
In schimb, urmand anumite reguli clare, uzura poate fi evitata in mare masura, prelungind semnificativ durata de viata a ambreiajului.
 

Cauzele defectarii ambreiajului

Durata de viata a ambreiajului poate varia foarte mult din mai multe motive, ceea ce poate duce la o uzura crescuta a componentelor. In cazuri extreme, daca sunt utilizate necorespunzator, defectiunea poate aparea chiar si dupa zeci de mii de kilometri, iar reparatiile sunt adesea complexe, necesitand operatiuni tehnice complexe si investitii mari in piese si manopera.
 
Cele mai frecvente cauze ale defectarii ambreiajului sunt urmatoarele:
 
  • Eliberarea brusca a pedalei de ambreiaj in timp ce masina este in treapta de viteza poate duce la un transfer momentan al cuplului maxim catre diferite componente, ceea ce poate duce la deteriorarea completa a unora dintre ele;
  • Eliberarea prea lent a pedalei de ambreiaj poate face ca discul de frana sa alunece si sa uzeze inutil materialul de frecare de pe ambele parti ale discului. In plus, acesta din urma se incalzeste dincolo de limita, avand ca rezultat distrugerea elasticitatii arcului sau;
  • Punerea piciorului pe pedala de ambreiaj poate cauza uzura prematura a suprafetelor de frecare si a rulmentilor axiali;
  • Mentinerea pedalei de ambreiaj apasata fara a schimba treptele atunci cand este oprita ar supraincarca inutil componentele acesteia;
  • parasiti locatia la o viteza diferita de o treapta de viteza;
  • Supraincarcarea ambreiajului la calatorii lungi si la viteze mici sau pante foarte abrupte;
  • Trecerea de la o treapta superioara la o treapta inferioara fara franare si eliberarea brusca a pedalei de ambreiaj;
  • Pornirea dintr-o panta folosind doar ambreiajul, fara ajutorul franei de mana, poate provoca alunecarea discurilor de frana si uzura prematura a acestora.
 

Simptomele defectiunii ambreiajului

Un sofer fara experienta s-ar putea sa nu realizeze ca masina trece prin ceva, chiar daca observa diferite schimbari in felul in care se conduce masina. In aproape toate cazurile ansamblul ambreiajului nu se va defecta brusc fara sa arate cateva semne timpurii, asa ca este imperativ sa le cunoasteti pentru a evita o situatie neasteptata in care nu mai functioneaza complet si face masina imposibil de condus.
 
Identificarea simptomelor specifice poate implica accesul timpuriu la serviciile care ofera servicii REPLACED-HREF-10 pentru a evita situatiile neasteptate.
 
  • Patinarea ambreiajului apare atunci cand placile de frecare se uzeaza prea mult si placa de ambreiaj se va roti independent de placa de presiune si volanta. Ca urmare, miscarea motorului nu mai este transmisa complet cutiei de viteze sau este posibil sa nu fie transmisa deloc. Soferii masinilor cu acest defect vor observa ca viteza masinii creste foarte lent sau deloc, chiar si atunci cand accelereaza si turatia motorului creste;
  • Daca placa de presiune se rupe sau arcul de pe placa de ambreiaj isi pierde elasticitatea, ambreiajul va „smuci” cuplajul, facand un zgomot puternic;
  • Zgomotul de frecare dintre cele doua suprafete mecanice atunci cand pedala de ambreiaj este apasata si cand schimbarea vitezei este dificila este un semn clar de uzura a rulmentului axial. Decuplarea incompleta a ambreiajului se manifesta ca un zgomot specific al transmisiei (sub forma de „scartait”), iar prima si a doua treapta de viteza sunt greu de cuplat.
 
Identificarea acestor simptome se poate face si cu cateva teste simple care pot determina daca sunt cauzate de o defectiune a ansamblului ambreiajului sau a altor componente.
 
Verificati patinarea ambreiajului in cinci pasi consecutivi:
 
  • Conduceti masina pentru o vreme pentru a incalzi ansamblul ambreiajului;
  • Parcare cu motorul la ralanti si frana de mana pusa;
  • Apasati ambreiajul si selectati treapta cea mai inalta;
  • Apasati ambreiajul, cresteti turatia motorului la 2000 rpm si mentineti la acel nivel timp de 1 minut;
  • Pedala de ambreiaj este eliberata rapid.
Dupa parcurgerea acestor pasi, pot fi observate doua lucruri. Daca motorul se opreste cand ambreiajul este eliberat, ansamblul functioneaza corect. Daca continua sa functioneze, trebuie sa fie ca placile de frecare sunt prea uzate si ambreiajul nu poate fi folosit normal.
 

Pentru a testa decuplarea corecta, pot fi efectuate urmatoarele teste:

  • Dupa ce ati condus pe o distanta de preincalzire, opriti vehiculul, cuplati treapta de viteza si lasati motorul la ralanti;
  • Asteptati cinci secunde, apoi apasati ambreiajul si puneti-l in marsarier;
  • Daca ambreiajul este corect, schimbarea vitezei ar trebui sa fie lina, fara zgomot de ambreiaj;
  • Daca exista zgomot, o parte a ansamblului nu functioneaza corect.
 

Probleme comune ale sistemului de ambreiaj

Masinile moderne au sisteme de ambreiaj durabile, asa ca prima problema apare de obicei dupa cel putin 100.000 de kilometri. In Romania, totusi, exista o multime de masini care au parcurs deja aceasta distanta, asa ca sigur vor fi defecte nedorite.
 
De asemenea, conducerea haotica poate duce la avarii mai repede. Cele mai frecvente intrebari sunt:
 
  • Cap de ambreiaj rupt sau intins, fenomen care favorizeaza schimbarea dificila sau deloc;
  • Scurgeri de ulei hidraulic de la astfel de sisteme de ambreiaj, rezultand o presiune insuficienta in schimbare;
  • Aer in liniile de fluid hidraulic cu efect similar;
  • Stratul de frecare pe una sau ambele parti ale discului de ambreiaj este uzat;
  • Rulment de presiune uzat.
 

Sfaturi practice pentru prelungirea duratei de viata a ambreiajului de la experti

Expertii REPLACED-HREF-11 ofera cateva sfaturi usor de implementat. Urmand aceste recomandari, puteti prelungi durata de viata a sistemului dvs. de ambreiaj. Avand in vedere dificultatea de a intretine acest sistem si faptul ca piesele nu sunt deloc ieftine, luarea in considerare a parerilor oamenilor din domeniu este un lucru bun pentru orice calaret.
 
  • Plecarea este intotdeauna facuta in treapta 1 de viteza;
  • Schimbarile se fac la viteze medii;
  • Franarea brusca a motorului trebuie folosita numai in cazuri extreme;
  • Ambreiajul nu este un loc de odihna pentru picior, se foloseste doar la schimbarea vitezelor;
  • Ambreiajul nu se elibereaza brusc, ci treptat, sincronizand turatia motorului cu piesele din transmisie;
  • Folositi frana de motor cu precautie numai atunci cand este absolut necesar;
  • Se foloseste si frana de mana, nu doar ambreiajul, la iesirea dintr-o rampa.
 
In concluzie, este important ca orice sofer care doreste sa prelungeasca durata de viata a masinii si sa circule in siguranta pe sosele atat in ​​tara, cat si in strainatate sa cunoasca elementele de baza ale ansamblului ambreiajului, principalele probleme care pot aparea si simptomele acestora. Nu trebuie uitate sfaturile expertilor in domeniu si nici metoda de identificare a principalelor probleme care pot aparea in acest sens.
 

Te-ar mai putea interesa si

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *