Majoritatea soferilor din Romania sunt familiarizati cu ambreiajul deoarece este un sistem integral in masina pe care o conduc, deoarece aproape toate masinile din Romania sunt echipate cu transmisie manuala si sunt echipate cu acest mecanism. Cunostintele despre ambreiaj nu sunt insa suficiente pentru a depasi orice probleme care pot aparea la un moment dat pe sosea, in trafic. Din acest motiv, toti soferii isi pot completa cunostintele tehnice in acest domeniu.
In articolul urmator, veti afla care este definitia unui ambreiaj, cateva informatii utile despre rolul si componentele acestei piese auto, precum si cauzele si simptomele defectiunii sale si veti primi sfaturi de la experti legate de interesante. subiecte din domeniul auto.
Ambreiaj – informatii utile
Ce este un ambreiaj?
Care este functia ambreiajului?
Componentele ambreiajului
- Volanta poate fi cu o singura masa sau cu masa dubla;
- Placa de presiune;
- Disc de ambreiaj;
- Rulment de presiune;
- Furca de debriere.
- Discul de ambreiaj dintre volanta motorului si placa de presiune este presata de un arc puternic pentru a asigura contactul strans pe trei laturi si transmite puterea prin frecare;
- Cand pedala de ambreiaj este apasata, rulmentul axial impinge placa de presiune, permitand placii de ambreiaj sa se roteasca liber.
Defectiunile ambreiajului
Cauzele defectarii ambreiajului
- Eliberarea brusca a pedalei de ambreiaj in timp ce masina este in treapta de viteza poate duce la un transfer momentan al cuplului maxim catre diferite componente, ceea ce poate duce la deteriorarea completa a unora dintre ele;
- Eliberarea prea lent a pedalei de ambreiaj poate face ca discul de frana sa alunece si sa uzeze inutil materialul de frecare de pe ambele parti ale discului. In plus, acesta din urma se incalzeste dincolo de limita, avand ca rezultat distrugerea elasticitatii arcului sau;
- Punerea piciorului pe pedala de ambreiaj poate cauza uzura prematura a suprafetelor de frecare si a rulmentilor axiali;
- Mentinerea pedalei de ambreiaj apasata fara a schimba treptele atunci cand este oprita ar supraincarca inutil componentele acesteia;
- parasiti locatia la o viteza diferita de o treapta de viteza;
- Supraincarcarea ambreiajului la calatorii lungi si la viteze mici sau pante foarte abrupte;
- Trecerea de la o treapta superioara la o treapta inferioara fara franare si eliberarea brusca a pedalei de ambreiaj;
- Pornirea dintr-o panta folosind doar ambreiajul, fara ajutorul franei de mana, poate provoca alunecarea discurilor de frana si uzura prematura a acestora.
Simptomele defectiunii ambreiajului
- Patinarea ambreiajului apare atunci cand placile de frecare se uzeaza prea mult si placa de ambreiaj se va roti independent de placa de presiune si volanta. Ca urmare, miscarea motorului nu mai este transmisa complet cutiei de viteze sau este posibil sa nu fie transmisa deloc. Soferii masinilor cu acest defect vor observa ca viteza masinii creste foarte lent sau deloc, chiar si atunci cand accelereaza si turatia motorului creste;
- Daca placa de presiune se rupe sau arcul de pe placa de ambreiaj isi pierde elasticitatea, ambreiajul va „smuci” cuplajul, facand un zgomot puternic;
- Zgomotul de frecare dintre cele doua suprafete mecanice atunci cand pedala de ambreiaj este apasata si cand schimbarea vitezei este dificila este un semn clar de uzura a rulmentului axial. Decuplarea incompleta a ambreiajului se manifesta ca un zgomot specific al transmisiei (sub forma de „scartait”), iar prima si a doua treapta de viteza sunt greu de cuplat.
- Conduceti masina pentru o vreme pentru a incalzi ansamblul ambreiajului;
- Parcare cu motorul la ralanti si frana de mana pusa;
- Apasati ambreiajul si selectati treapta cea mai inalta;
- Apasati ambreiajul, cresteti turatia motorului la 2000 rpm si mentineti la acel nivel timp de 1 minut;
- Pedala de ambreiaj este eliberata rapid.
Pentru a testa decuplarea corecta, pot fi efectuate urmatoarele teste:
- Dupa ce ati condus pe o distanta de preincalzire, opriti vehiculul, cuplati treapta de viteza si lasati motorul la ralanti;
- Asteptati cinci secunde, apoi apasati ambreiajul si puneti-l in marsarier;
- Daca ambreiajul este corect, schimbarea vitezei ar trebui sa fie lina, fara zgomot de ambreiaj;
- Daca exista zgomot, o parte a ansamblului nu functioneaza corect.
Probleme comune ale sistemului de ambreiaj
- Cap de ambreiaj rupt sau intins, fenomen care favorizeaza schimbarea dificila sau deloc;
- Scurgeri de ulei hidraulic de la astfel de sisteme de ambreiaj, rezultand o presiune insuficienta in schimbare;
- Aer in liniile de fluid hidraulic cu efect similar;
- Stratul de frecare pe una sau ambele parti ale discului de ambreiaj este uzat;
- Rulment de presiune uzat.
Sfaturi practice pentru prelungirea duratei de viata a ambreiajului de la experti
- Plecarea este intotdeauna facuta in treapta 1 de viteza;
- Schimbarile se fac la viteze medii;
- Franarea brusca a motorului trebuie folosita numai in cazuri extreme;
- Ambreiajul nu este un loc de odihna pentru picior, se foloseste doar la schimbarea vitezelor;
- Ambreiajul nu se elibereaza brusc, ci treptat, sincronizand turatia motorului cu piesele din transmisie;
- Folositi frana de motor cu precautie numai atunci cand este absolut necesar;
- Se foloseste si frana de mana, nu doar ambreiajul, la iesirea dintr-o rampa.