Intr-o perioada in care planurile de vacanta tocmai au fost impinse inapoi la date nedeterminate si declaratiile de responsabilitate personala trebuie completate pentru fiecare calatorie cu masina, parcarile sunt mai pline ca niciodata. Pe langa inconvenientele pe care ni le-a provocat pandemia de Covid-19, ca sa nu mai vorbim de pericolele cu care ne confruntam in fiecare zi, exista si alte riscuri de care trebuie sa fim constienti.
Starea pe termen lung a unei masini este in mare masura determinata de modul in care o intretinem in aceasta perioada. „Condamnat” sa nu fie folosit, se confrunta cu o serie de probleme tehnice care pot fi costisitoare de rezolvat. Avand in vedere incertitudinea acestei perioade, nu trebuie sa ignoram masinile care ne ajuta de fiecare data sa ne atingem obiectivele.
Care sunt componentele masinii afectate de stationare indelungata
Evident, primul pericol la care te poti astepta dupa ce nu ai folosit masina mult timp este rugina. Dupa aceasta,
dezumflarea anvelopelor este urmatorul inconvenient. Ei bine, vestile proaste nu se termina aici, unele daune va pot impiedica sa porniti masina sau chiar sa va solicite sa o ridicati la un garaj. Cele mai vulnerabile parti ale unei masini aparent abandonate includ:
Discul de frana
Lasa sa ploua, sa ninga si sa se incalzeasca din nou, discurile de frana se vor oxida si apoi vor rugini. Etrierul se va lipi de discul de frana ca o sudura. Chiar si fara acest efect extrem, schimbarile de temperatura pot provoca ovalizarea discurilor si trebuie inlocuite inainte de a se rupe.
Contactele electrice
Desi nu sunt expuse direct la factori externi, componente precum carcasele bateriei, releele sau contactorii pot fi afectate de depozitarea prelungita. Umiditatea si frigul din aer pot provoca oxidarea dopurilor, sinelor si stifturilor care sunt proiectate sa functioneze la temperaturi ridicate.
Garniturile
Starea optima a componentelor precum baile de ulei, chiulasa si garniturile pompei de apa si segmentele pistonului depinde de functionarea permanenta a masinii. Lipsa lubrifierii continue, care apare numai atunci cand masina functioneaza in mod regulat, poate cauza functionarea defectuoasa a acestora si poate duce la scurgeri.
Sistem de aer conditionat
Cu toate acestea, componenta este izolata si de factorii externi, dar nu poate evita efectele secundare ale neutilizarii pe termen lung. Schimbarile de temperatura pot cauza defectarea etansarilor si furtunurilor din instalatii, de aici pana la evaporarea freonului.
Termostatul
Desi termostatul este una dintre cele mai mici parti ale unei masini, rolul sau important este acela de a integra antigelul in circuitul motorului, astfel incat mersul la ralanti prelungit il poate infunda. Odata ce masina reporneste, un termostat blocat poate provoca un consum excesiv de combustibil sau poate fierbe apa in calorifer.
Cum sa reporniti o masina nefolosita
Indiferent de cat timp sta masina ta inactiv, intr-o zi trebuie sa o iei din nou pe picioare. Desi nu este cel mai placut lucru, repornirea masinii va face cu siguranta smecheria, dar numai daca va inarmati cu rabdare si luati in considerare urmatoarele sfaturi:
- Utilizati o pompa dedicata pentru a goli rezervorul de combustibil;
- Utilizati borcanul pentru a turna cea mai mica cantitate de benzina sau motorina;
- Verificati si completati nivelurile lichidelor, cum ar fi lichidul de frana, lichidul de racire sau lichidul de servodirectie;
- Utilizati joja pentru a verifica cantitatea de ulei ramasa in motor;
- Instalati o baterie recent incarcata cu un nivel de curent de pornire de cel putin 700 (A);
- Porniti masina cu atentie si lasati-o la ralanti timp de cel putin cinci minute inainte de a face o scurta rulare de proba la viteza mica.
Cum sa va pregatiti pentru parcare de lunga durata
De cele mai multe ori, nu putem alege cand sa lasam masina sa stea pe loc saptamani, luni sau chiar ani. Acest fapt particular apare din cauza unei situatii de forta majora, care pune in context intretinerea masinii. Chiar si asa, momentele de genul acesta sunt utile pentru realizarea planurilor de rezerva si sunt valabile in situatii similare. Pentru a va asigura ca data viitoare nu va puneti masina in pericol, iata ce trebuie sa faceti pentru a va pregati pentru o pauza pe termen mediu si lung:
- Spalati masina la exterior, astfel incat substantele nocive pentru vopsea sa nu accelereze aparitia ruginii;
- Curatarea si igienizarea interioarelor auto pentru a mentine o buna igiena pe tot parcursul procesului de parcare;
- Blocati evacuarea masinii pentru a preveni intrarea rozatoarelor sau insectelor;
- Puneti un odorizant puternic pentru a tine soarecii departe;
- Scoateti resturile de mancare din habitaclu pentru a nu fermenta;
- Umflati anvelopele la presiunea maxima indicata de producator sau, daca aveti garaj, sprijiniti-le pe un set de cricuri pentru intretinerea suspensiei si a anvelopelor;
- Scoateti bateria, impiedicati-o sa se descarce si sa oxideze papucii si puneti-o intr-o carcasa incalzita;
- Schimbati uleiul, filtrul si antigelul pentru a facilita repornirea.
Nimeni nu vrea sa nu circule cu masina prea mult timp, dar sfaturile de mai sus va vor ajuta sa va intoarceti mai repede pe drum. Aici, ca si in alte cazuri, putem spune si ca paznicii buni trec pericole rele. De data aceasta, nu este fara efort.
Vizualizari: 2.287