Indiferent de domeniul de activitate al unei afaceri, brandul pe care si-a stabilit-o pe piata trebuie protejat. In cele din urma, pe masura ce o afacere devine de succes si notorie, pot exista concurenti rau intentionati care folosesc imaginea companiei impotriva antreprenorilor din spatele acesteia.
Cand vorbim despre proprietate intelectuala si inregistrarea marcilor, observam ca procesul are putine efecte negative. Singurul dezavantaj pe care il putem aminti este ca serviciul costa de obicei o avere direct. Pe baza costului real al inregistrarii, trebuie sa analizam principalele beneficii.
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) este principala agentie din Romania care se ocupa de protectia proprietatii industriale. Practic, OSIM acorda drepturi de proprietate intelectuala marcilor comerciale: imagini, cuvinte, franceza etc. Aceste drepturi exclusive, numite drepturi de protectie, sunt acordate detinatorilor care isi desfasoara activitatea in Romania.
Poate fi inregistrata si la nivel international, in functie de interesul antreprenorului pentru marca sa. Alte agentii in care puteti inregistra o marca includ Oficiul European pentru Marci si Design (EUIPO) si Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale (WIPO).
De ce este importanta o marca inregistrata?
Trebuie mentionat ca inregistrarea marcii nu este un proces obligatoriu, dar acest proces are doar avantaje. In primul rand, putem vorbi despre faptul ca, din punctul de vedere al protejarii titularului de drepturi, persoana respectiva a dobandit drepturi exclusive. Astfel, va puteti proteja creatiile, investitiile si afacerea, indiferent de circumstante. Daca esti acuzat de contrafacere, vei avea dovada autenticitatii, iar in caz contrar vei putea revendica pe cineva folosindu-ti identitatea.
Chiar daca suntem la 30 de ani de la revolutie, vanzarea de marfuri contrafacute inca exista in Romania. Cultura proprietatii intelectuale este profund inradacinata, iar produsele sau serviciile dumneavoastra risca sa fie modificate de terti.
Procesul de inregistrare a unei marci la OSIM nu este complicat. Toate detaliile pot fi gasite pe site-ul OSIM, iar taxele aferente sunt publicate in Decretul nr. Numarul 41 30 ianuarie 1998, actualizat la 14 martie 2015. Daca esti cineva cu o procedura complicata si crezi ca nu ai timpul necesar pentru a intelege procedura, exista multe consultante pe piata din Romania care se ocupa de servicii de inregistrare a marcilor si proprietate intelectuala.
Marcajele pot fi de 3 tipuri in functie de reprezentarea grafica: text (nume, slogan, scris cu caractere standard), grafic (format din elemente grafice sau o combinatie de text si elemente grafice) sau 3D (forma de produs sau ambalaj sau orice alta care sa permita identificarea marcilor specifice produsului sau serviciului).
Primul pas in inregistrarea unei marci
Pentru prima data, ca in multe alte cazuri, trebuie sa platiti niste taxe catre statul roman. Primul pas este sa platiti „cererea de marca inregistrata” (- suna interesant, nu?) si costul publicarii cererii de marca inregistrata. Prima declaratie este de 10 euro, a doua depinde de formatul marcii: daca este alb-negru, plata este de 30 de euro, daca este color, 100 de euro.
Urmatorul pas este sa completati formularul si sa il trimiteti la OSIM impreuna cu o chitanta care sa dovedeasca ca ambele taxe au fost platite. Dupa aceea, fiecare formular va primi o data de depunere, care reprezinta acceptarea cererii. In termen de trei luni de la data depunerii cererii, trebuie sa platiti o alta taxa, taxa de revizuire a cererii individuale de inregistrare. Ce este asta?
Dupa depunerea cererii de inregistrare, sigla dumneavoastra va trece prin procesul de verificare. Daca pe piata exista si alte marci care arata sau sunt la fel, cererea dvs. va fi respinsa. Din acest motiv, este indicat sa va verificati marca inainte de a va inregistra la OSIM – acest lucru este posibil la birourile IP si acesta este un avantaj major daca alegeti serviciile acestora. La OSIM, acest proces are loc dupa ce platiti taxele de mai sus si risti sa platesti 110 euro pentru marcaj alb-negru sau 190 euro pentru inspectii de culoare degeaba. Ei bine, daca ai timpul si dedicatia necesare, poti intra doar in registrul marcilor din Romania, din 3.600 de sigle.
Suna complicat, dar nu este deloc complicat
Mai este un aspect foarte important de mentionat despre inregistrare: atunci cand completati formularul, veti selecta si un „Curs NISA”. Exista 45 de categorii care sunt similare cu codul CAEN al unei companii: fiecare categorie este pentru un anumit tip de produs. Daca marca dvs. inregistrata deserveste mai multe tipuri de produse, este posibil sa aveti nevoie de mai multe cursuri. De exemplu, clasa 37 este pentru constructii, reparatii si instalare, in timp ce clasa 38 este pentru servicii de telecomunicatii. Intreaga lista este disponibila online, iar in aplicatia de inregistrare, vei putea intra gratuit intr-o singura clasa! Fiecare curs suplimentar va costa o suma suplimentara de 50 EUR: daca adaugati 4 cursuri suplimentare in formular, veti plati o suma suplimentara de 200 EUR in plus fata de taxa standard de examen. Trebuie sa tii cont de faptul ca daca lucrezi cu o institutie de arhiva, vei fi taxat suplimentar pentru fiecare curs suplimentar.
La nivel european, costul inregistrarii unei marci pentru o singura clasa NISA este de 850 EUR. Pentru clasa a 2-a veti plati suplimentar 50 de euro, de la clasa a 3-a si mai sus, 150 de euro pe zbor. Daca doriti sa inregistrati o marca la nivel international, taxele la Oficiul International de Proprietate Intelectuala incep de la 500 de euro si pot ajunge pana la cateva mii de euro.
Intregul proces dureaza aproximativ 7-8 luni de la inceput pana la sfarsit. De asemenea, trebuie sa stiti ca drepturile de marca nu dureaza pentru totdeauna – expira dupa 10 ani (indiferent de alegerea dvs. de inregistrare nationala, europeana sau internationala), iar taxele de reinnoire sunt urmatoarele: 120 EUR pentru categoria de produse alb-negru si 200 EUR pentru culoare. Evident, fiecare lectie suplimentara te va costa 50 de euro.
Acestea fiind spuse, va puteti astepta la urmatoarele taxe: un simbol simplu (compus din litere si cifre) de la 150 de euro, un simbol colorat de la 300 de euro. Daca combinati grafica sau 3D cu text, pretul se poate dubla sau chiar tripla.
