Cum prevenim uzura cutiei de viteze si a ambreiajului

Chiar daca o transmisie manuala este una dintre cele mai durabile componente ale unui vehicul, exista inca diverse mituri care circula printre soferi despre modelele pe care le poate folosi si intretine. Ei bine, mitul este complet deconectat de realitate, ceea ce poate duce cu usurinta la defecte, mai ales daca vehiculul este condus de un sofer incepator. Ei bine, astazi incepem lista noastra de sfaturi si sfaturi pentru utilizarea corecta a transmisiei manuale si intretinerea acesteia, risipand in acelasi timp unele mituri.

Tot aici, vom discuta un alt subiect important si dureros pentru unii soferi (in special incepatori) – ambreiajul, componenta esentiala si absolut critica pentru vehiculele cu transmisie manuala. Atunci haideti sa le prezentam unul cate unul.

Cutia de viteze

Neglijenta si intretinerea incorecta a cutiilor manuale

Desi poate parea rezistenta in timp, o transmisie manuala este un set de mecanisme care necesita ingrijire adecvata si relevanta. Asadar, la fel ca si carcasa automata, carcasa manuala trebuie verificata de fiecare data cand ajungeti cu vehiculul dumneavoastra pentru service tehnic programat sau reparatii ale altor componente.
 
Exista si un mit deosebit de grav care circula printre motociclisti. De exemplu, daca transmisia manuala nu indica nicio defecte, nu necesita service tehnic, iar uleiul de transmisie nu trebuie schimbat. Ei bine, legenda este absolut falsa, sau ca si alte fluide din masina, uleiul de transmisie manuala se uzeaza in timp, in functie de orele de functionare sau de kilometri parcursi. Lichidul de transmisie manuala trebuie schimbat in mod regulat conform instructiunilor producatorului. Urmati cu strictete recomandarile din manualul de utilizare.
 
Se recomanda, chiar daca este absolut necesar, indepartarea pieselor uzate din transmisiile manuale imediat ce se constata defecte, de exemplu dupa inspectie. Neglijarea mecanismelor mici poate duce la un procent de defecte care poate duce la reparatii mai costisitoare. Este recomandat sa folositi doar piese originale fabricate de marci cunoscute sau unele piese de schimb, dar de calitate superioara. Desigur, trebuie sa va asigurati ca alegeti o lucrare originala.
 

Utilizarea masinii cu o transmisie manuala

Surprinzator sau nu, atunci cand o masina functioneaza pe vreme rece, lichidul de transmisie si componentele sale trebuie incalzite. La fel ca uleiul de motor, la temperaturi scazute, uleiul din transmisie are tendinta de a se solidifica, ceea ce inseamna ca este nevoie de mai mult timp pentru a acoperi eficient toate partile unei transmisii manuale. Cea mai sigura modalitate de a incalzi uleiul si de a lubrifia componentele cutiei in acelasi timp este sa decolati usor, sa schimbati treptele incet si sa nu apasati pe acceleratie, cel putin in primele cateva minute sau kilometri de calatorie. In caz contrar, atunci cand nu exista componente unse, acestea vor fi supuse unei uzuri mai mari, ducand la defectiuni premature.
 

janta.ro

Utilizarea treptelor de viteza pe post de frana in panta

Acesta este al doilea mit comun, dar absolut daunator, al utilizatorilor de transmisii manuale. Din motive pe care nu le cunoastem, mitul incepe cu oamenii care aleg sa distruga o transmisie manuala sub pretextul mentinerii franei de mana in stare buna, ceea ce este mult mai ieftin de reparat decat eventual repararea transmisiei.
 
Cutia nu a putut suporta greutatea utilajului pe panta, un obicei care a dus la uzura prematura inevitabila a cutiei. Primele simptome apar atunci cand parchezi masina intr-un unghi mai larg pe o panta – simti ca cutia cedeaza si masina se misca cu cativa centimetri. Deci, ca si in cazul carcasei automate, folositi frana de mana.
 

Folosirea franei de motor pentru a incetini pe o panta

In timp ce franarea de motor este adesea recomandata pe pante, in special iarna, pentru a reduce distantele de oprire, o transmisie manuala (si, respectiv, franarea de motor) poate fi folosita doar in tandem cu sistemul de franare de baza si doar pentru a face functionarea acestuia mai eficienta. Nu folositi niciodata frana de motor singur. Pentru ca nici nu te vei opri, dar vei deteriora si cutia.
 

Treceti in marsarier in timpul deplasarii

La viteze ceva mai mari, este putin probabil sa cuplati transmisia in marsarier, cel putin daca transmisia nu poate trece prin ultimul kilometru inainte de a se opri complet. De fapt, aceasta este o idee absolut ridicola si ar putea duce la un accident pentru ca reusiti totusi sa cuplati marsarierul sau masina ar putea deveni incontrolabila in acest moment.
 
Cu toate acestea, daca transmisia este inca slabita, incercand sa cuplati marsarierul in timp ce mergeti inainte, veti auzi un anumit sunet si vibratie de la parghia transmisiei manuale. O astfel de greseala nu este neaparat fatala, dar va accelera uzura pieselor cutiei.
 
Dimpotriva, atunci cand schimbati directia de mers in spatii restranse, cum ar fi manevra intr-o parcare, carcasa este supusa mai multa presiune. Unii soferi mai rapizi nu asteapta pana cand masina se opreste complet, ci trec inapoi sau treapta intai, astfel incat masina este de fapt oprita de cutie.
 

janta.ro

Ambreiajul

Ambreiajul este o piesa indispensabila a transmisiei, ca si transmisia, necesita o anumita metoda de functionare si trebuie reparat la timp cu piese de inalta calitate. Dar care sunt cele mai frecvente cauze ale defectarii ambreiajului?
 

Abuz de ambreiaj in miscare

Aceasta greseala este obisnuita in randul soferilor incepatori, fie din cauza lipsei de experienta, a urmand sfaturile, fie din cauza incercarii de a pastra calmul si de a fi gata sa schimbe vitezele. Ei bine, aceasta eroare este, de asemenea, una dintre cele mai frecvente cauze ale defectiunii ambreiajului si, pentru a intelege de ce, aveti nevoie de o intelegere generala a modului in care functioneaza ambreiajul.
 
Pedala de ambreiaj nu functioneaza ca un buton electronic – sarcina ambreiajului este de a transfera cuplul de la motor la transmisie, iar cantitatea de presiune pe pedala regleaza „cantitatea” de cuplu furnizata transmisiei. Deci, daca apasati usor ambreiajul in timpul conducerii, sa spunem 1/5 din cursa normala a pedalei de ambreiaj, asta inseamna ca din 100% din cuplul motorului, doar 80% este transferat, iar celelalte 20% devin caldura, Cauze uzura prematura a ambreiajului. De aici vine expresia batranului: „Asigura-te ca nu arde ambreiajul!”. si arome specifice.
 
Aici trebuie mentionata si functionarea abuziva a ambreiajului atunci cand masina este blocata in noroi/zapada, sau atunci cand intentionati sa tractati o alta masina sau sa incarcati mai mult decat permite producatorul.
 

Abuz de ambreiaj in timp ce masina este stationata

Din acelasi motiv, apasarea pedalei de ambreiaj este interzisa la semafoare sau pe pante, de exemplu, cand transmisia este in treapta intai. In acest caz, uzura nu este la fel de grava precum s-a discutat mai sus, dar poate provoca totusi defecte in timp.
 
Pornirea de la oprire in treapta a doua, a treia sau a patra este, de asemenea, un nu-nu (ai incercat?). Dupa cum s-a mentionat, puterea de la motor la carcasa va fi disipata de ambreiaj, ceea ce va duce la o defectiune tehnica, sau pentru a mentine motorul in functiune, te vei simti obligat sa tii pedala de ambreiaj partial apasata la pornirea fara prima. treapta Jos.
 

Bruscarea ambreiajului si aventura sportiva

Pentru o buna functionare si pentru a mentine ambreiajul si transmisia in stare tehnica perfecta, asigurati-va ca aveti pedala de ambreiaj complet in jos (pana la podea) si ca ati acoperit complet treapta de viteza dorita, astfel incat sa puteti preveni Defectiunile premature si o durere. zgomot de la maneta de viteze.
 
Dar probabil cele mai importante sunt urmatoarele sugestii:
Ati observat vreodata o insigna „M”, „AMG”, „RS” sau „Type R” pe masina dvs.? Desigur, nu cele pe care le-ai lipit pe tine. Daca nu, atunci nu faceti derapaje „controlate”, drifting si tot felul de antrenamente care se pot face doar pe piste special amenajate, de preferinta pe masini sport modificate! Ca urmare, reduceti riscul de accident, dar reduceti si defectiunea prematura a transmisiei si a ambreiajului.
 
Ei bine, chiar si cu respectarea stricta a acestor recomandari si intretinerea corespunzatoare, nu exista nicio garantie ca cutia de viteze, in special ambreiajul, va rezista sute de mii sau milioane de kilometri. Ciclul de dezvoltare depinde foarte mult de rezistenta mecanismelor folosite de constructor, dar si de modul in care este dezvoltat. In cele din urma, vor aparea inevitabil defectiuni, iar viata normala depinde de sofer. Unii oameni isi schimba ambreiajul la 100.000 de kilometri, in timp ce alti soferi ajung sa-si schimbe ambreiajul cand au parcurs peste un milion de kilometri.
 

Te-ar mai putea interesa si

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *