Te-ai saturat sa se opreasca motorul cand incerci sa pleci de pe loc in panta? Te-ai saturat sa jonglezi cu vitezele in traficul infernal al orasului? Vrei sa te bucuri de peisaj in liniste in timp ce conduci in vacanta? Aflati mai multe despre avantajele unei transmisii automate si gasiti o masina care va poate oferi mai mult confort si siguranta in trafic.
Inventata de Gogu Constantinescu in 1923, dar produsa in masa pana in 1939, cand General Motors a reusit sa scoata pe piata o versiune suficient de buna, transmisiile automate schimba de cativa ani modul in care conducem pe sosea. Exista mai multe variante constructive de transmisii automate, fiecare cu avantaje si dezavantaje care ajuta la sofatul persoanelor cu dizabilitati, imbunatateste confortul la volan si ajuta la economisirea combustibilului, in functie de tipul de tehnologie pe care se bazeaza.
Care este functia cutiei de viteze
Rolul cutiei de viteze poate fi rezumat ca functia de conversie a puterii motorului si transmiterea miscarii de rotatie catre diferitele elemente ale masinii. In linii mari, aceasta componenta permite:
- Transferati puterea catre rotile motoare ale masinii prin schimbarea vitezei de rotatie;
- Turatie optima a motorului, independent de viteza de rotatie a rotii;
- Deplasati-va inapoi fara a schimba directia de rotatie a motorului;
- Opriti in timp ce motorul inca functioneaza.
Transmisia automata de lucru are functia de a lucra in tandem cu motorul pentru a schimba treptele fara interventia soferului.
Avantajele si dezavantajele masinilor cu transmisie automata
Masinile autonome sunt cu siguranta mai usor de condus, mai confortabile, mai ales pe drumuri lungi sau in zone cu trafic intens si permit schimbarea rapida si corecta a treptelor de viteza, chiar si pentru soferii incepatori. O transmisie automata amplifica cuplul motor, iar unele modele asigura un consum mai mic de combustibil, decupland transmisia la turatii mici.
Cu o transmisie automata, poti scapa de problema pornirii pe loc dintr-o panta, iar modulul adaptiv de croaziera integrat in unele vehicule poate functiona la capacitate maxima, oferindu-ti mai multa libertate in oprirea automata a masinii.
Pe de alta parte, spre deosebire de transmisiile manuale care sunt standard la masinile de pasageri, transmisiile automate pot costa mai mult. De asemenea, la lista dezavantajelor mai putem adauga performantele slabe ale transmisiilor automate conventionale precum si costurile mai mari de intretinere. Daca va ganditi sa alegeti intre o cutie manuala sau automata, evaluati cu atentie specificatiile tehnice ale acesteia din urma.
Nu uita ca, daca ai permis de conducere pentru o masina cu transmisie automata, nu-l poti folosi pentru a conduce legal o masina cu transmisie manuala.
Sfatul pentru masina cu transmisie autonoma care merita retinut este sa verificati placutele de frana mai des, deoarece acestea trebuie de obicei inlocuite mai des decat intr-o masina cu transmisie manuala.
Ambreiajul si rolul sau
Pentru a intelege cum functioneaza o cutie de viteze, trebuie sa stii ce este un ambreiaj. In acest caz vorbim despre o parte a masinii, indiferent de tipul ei, veti intalni destul de des cand discutati despre principiile cutiilor si transmisiilor automate. Este situat intre motor si transmisie si are ca efect intreruperea transmisiei de putere intre cele doua, precum si reconectarea treptata a motorului la transmisie. Cuplarea si decuplarea motorului de antrenare sunt doua actiuni necesare:
- Porniti masina de pe loc;
- Schimbati treptele in timp ce masina este in miscare.
Tipuri de transmisii automate
Daca doriti sa cumparati o masina cu transmisie automata, puteti alege de obicei intre patru transmisii:
- Cu dublu ambreiaj – poate fi gandit ca fiind format din doua cutii manuale montate in paralel si care functioneaza sincron, activand cate un pas (una pentru impar si una pentru par). Este folosit de marci precum Porsche, Volkswagen, Ford, Fiat, Audi, Seat, Renault, Mitsubishi, Mercedes Benz si multe altele.
- Cu convertizor de cuplu – In acest caz, ambreiajul este inlocuit cu un transformator hidraulic din cupru. Aceasta versiune este considerata mai economica deoarece decupleaza cutia de viteze la turatii mici si este mai confortabil de utilizat. Il gasiti in ofertele marcilor BMW, Jaguar si Mercedes Benz.
- Transmisie CVT sau cu variatie continua – Functioneaza cu o singura viteza sau fara intrerupere, in functie de un sistem usor diferit. Este dedicat masinilor asiatice: Nissan, Subaru, Toyota.
- Cutie de viteze robotizata – Este cea mai ieftina si o vei gasi in multe modele de la marcile Dacia si Opel. Se bazeaza pe un caz manual in care volanul transmisiei a fost inlocuit cu un sistem servomecanism electric sau electro-hidraulic cu actiune controlata a ambreiajului. Permite schimbarea automata si manuala de la pedale si schimbatoare.
- Cutie de viteze secventiala – bazata tot pe modelul manual, inlocuind pedala de ambreiaj si volanul cu un sistem hidraulic sau electronic. Aceasta versiune a cutiei trece prin toate treptele fara sa omite niciuna, asa ca nu poti trece direct de la 1 la 3.
Cum sa conduci o masina cu transmisie automata
Ceea ce face o transmisie automata este sa-ti usureze viata in trafic. Daca nu stii sa-l folosesti corect, ar putea fi complicele tau. Iata cateva lucruri de stiut pentru a circula cat mai placut in oras si in jurul orasului:
- Cat astepti la semafor, daca nu esti in panta, scoti masina din Drive si pune-o in neutru, altfel va trebui sa franezi permanent, daca uiti sa franezi poti intra in masina celui din fata in scurt timp;
- Nu schimbati niciodata direct din marsarier fara sa va opriti mai intai – veti deteriora transmisia mai devreme decat credeti;
- Evitati sa intrati in modul de parcare fara a va opri mai intai – pasii corespunzatori de parcare includ: parcati cu frana de picior, trageti frana de mana, treceti in modul parcare, apoi scoateti cheia din contact;
- Transmisia automata se va uza mai repede daca schimbati pozitia manetei in timp ce vehiculul este in miscare – daca alegeti o masina cu transmisie automata, atunci uitati sa opriti motorul pe o panta pentru a economisi combustibil.